vrijdag 19 augustus 2011

Camden

Camden, rephrase that, Camden Lock Market was ook in de jaren '90 natuurlijk al lang niet meer de hippie-enclave die het klaarblijkelijk in de jaren '60 en '70 is geweest. Als je daarover nadenkt vraag je je af waar de volgende generatie zijn "nostalgie" moet halen. Wat is nu echt jaren '90? Althans, waar zou de volgende generatie zich nog mee willen asscocieren? Er zullen ongetwijfeld neo-gabbers komen, of hoe je dat dan ook mag noemen, maar dat zal hopelijk een randverschijnsel blijven.

Maar het is natuurlijk lange tijd ontzettend hip geweest, om met enige gevoel voor nostalgie, associatie op te roepen met de hippie-cultuur. Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat het ooit hip zal zijn om je helemaal "jaren '90" te kleden, gedragen en weet ik veel wat nog meer. En in zoverre dat wel hip wordt, dan is het waarschijnlijk toch weer teruggrijpen naar de jaren '60/'70. Want dat was in de jaren '90 nu eenmaal hip. Om je te gedragen, kleden en weet ik veel nog wat meer wat als ware je een echte hippie. Of Mod. Dat kon natuurlijk ook. Anyway, ik dwaal af.

In de jaren '90 was Camden Lock Market ongetwijfeld al niet meer die hippe plek die het tijdens de jaren '70 was. Desondanks was de grote commercie ook nog net niet toegeslagen, althans niet zoals ik het in 2009 aantrof. Van de andere kant is Camden nog steeds het uitstapje voor de zondagochtend. Zeker als je een beetje vroeg bent, lees rond 10.00 uur, is het nog heerlijk rustig struinen. Dus om 09.00 de Northern Line in en op naar het hoge noorden van Londen. Tegen 12.00 uur moet je tegenwoordig wegwezen, want dan is er van rustig struinen niets meer aan. Laat staan dat je nog iets leuks op de kop tikt, want als je dat wilt moet je eerst over 83 andere toeristen heen klimmen.

Maar ja Camden is net als Greenwich een dorp in de metropool waar je niet om heen kunt. En Camden was ook zo'n dorp waar vorige week de "hoodies" hun best deden. Ik zag bovenstaande foto in de krant en dan slaat de weemoed toch gelijk weer toe. Als iets wel niet hoort dan is het wel een overmacht aan politie in die hippie-enclave.
Vroeger (sic!, lees 1997) was de eerste week augustus standaard Londen. Eerste zondag van de maand augustus: Camden. Eerst de markt. Om 13.00 de pub aan Camden High Street. Formule 1. Nurburgring. Met een Guinness. En een paar lokale Engelsen. Geen toeristen te bekennen Ik kijk nooit meer Formule 1. En in Camden kom ik ook al veel te lang niet meer. Weemoed. En 's middags door naar Hampstead. Maar daarover later meer.

1 opmerking:

Lucien zei

Camden is net onkruid he, na de paar honderd miljoen toeries overleeft men de hoodies ook wel weer.

hampstead had het trouwens ook flink te verduren:
hampstead riots

L.