woensdag 1 juni 2011

A Deal With God

Soms komen er albums boven drijven in mijn kast die op zichzelf geen (persoonlijke) nostalgische waarde hebben, maar dat eigenlijk wel hadden moeten hebben. Ze zijn oud genoeg om onderdeel te zijn van de soundtrack van mijn vroege tienerjaren. Helaas, of gelukkig alsnog heb ik "Hounds of Love" van Kate Bush pas enkele jaren geleden op haar waarde weten te schatten (is een album vrouwelijk? Een album van Kate Bush ongetwijfeld). En nu is dat op zichzelf nog geen verdienste van Kate Bush zelf, het was meer een causaal verbandje door de cover van Running Up That Hill van Placebo. Anyway, dat 'Running Up That Hill" is nu gelijk ook een van mijn favorieten van het magnifieke album van Kate Bush. De intensiteit van het nummer, de dramatiek en de "grootsheid" waarmee het nummer gebracht wordt en waar ik destijds, (lees in de jaren '80) kromme tenen van kreeg, zorgt nu voor kippenvel van genot. Smaak kan veranderen. Of rijpen. Dat is een beter woord. "Hounds of Love" heeft 20 jaren gerijpt en is daar zeker niet slechter door geworden. De geluidskwaliteit van onderstaande YouTube clip heeft er overigens wel onder geleden.


Geen opmerkingen: